Skip to content


Az Omega3 segítség a depresszióban szenvedőknek

Joseph Hibbeln és Norman Salem amerikai kutatók fogalmazták meg 1995-ben először az American Journal of Clinical Nutritionban azt a hipotézist, hogy az omega-3 hiánynak oki szerepe lehet a depresszió, a mániás-depresszió, és a szülés utáni depresszió kialakulásában. A halfogyasztás mértéke és a depresszió gyakorisága közt szoros, fordított irányú kapcsolatot mutattak ki. 1998-as adataik szerint az USA-ban 24 kg az évente egy főre jutó tengeri eredetű táplálék, Németországban 13 kg, míg Japánban 73 kg. Ennek megfelelően az USA-ban a lakosság 3%-a, Németországban 5%-a depressziós, míg Japánban csak 0.1%: a különbség harmincszoros-ötvenszeres. A szerzők –az addigi szórványos kutatási adatokat összefoglalva – rámutattak, hogy az agysejtek egymás közti finom, összehangolt kommunikációja DHA-ból és EPA-ból felépülő membránokon és receptorokon keresztül történik.

Omega-3 hiány esetén e fontos sejtelemek a rugalmatlanabb omega-6-ból épülnek fel, s így az idegsejtek, s összességében az agy működése károsodik. Hasonlattal élve, olyan ez, mint amikor egy bonyolult elektromos hálózatban zavarok támadnak a hibás csatlakozások miatt. Hibbeln és Salem publikációjával egyidőben Andrew L. Stoll amerikai pszichiáter német kutató társával azt vizsgálták, mivel lehetne a sok mellékhatással járó un. hangulatstabilizáló szereket, mint pl. a lithiumot, helyettesíteni. E szereket mániás-depresszióban alkalmazzák a betegség kiújulásának megelőzésére.

Döbbenten és hitetlenkedve tapasztalták, írja Stoll a világhírű „ Omega-3 kapcsolat” című könyvében, hogy az omega-3 biokémiai tulajdonságai alapján hatásos hangulatstabilizálónak ígérkezett. A mániás-depressziót, vagy másként bipoláris (kétpólusú) betegséget összehasonlítva az unipoláris (egypólusú) depresszióval, sok szempontból másnak, és genetikailag meghatározottabbnak tekintik. Joseph Hibbeln munkatársával 2003-as tanulmányukban azonban kimutatták, hogy a bipoláris betegségcsoport előfordulási gyakorisága ugyancsak a halfogyasztással függ össze.

Míg adataik szerint Magyarországon az évi 15 kg halfogyasztás mellett a bipoláris betegségek 5.5%-os gyakoriságot mutatnak, addig Puerto Ricoban 35 kg halfogyasztással ez 1%-os, Izlandon 115 kg-os halfogyasztással 0.2%-os gyakoriság jár.

Vajon az epidemiológiai adatok sugallta összefüggés igazolható-e depressziós betegeknél? Egy ausztrál kutatócsoport depressziós betegek vizsgálatával már 1996-ban kimutatta, hogy minél alacsonyabb a vérben az omega-3, ill. minél magasabb az omega-6: omega-3 arány, annál súlyosabb a depresszió. Malcolm Peet angol kutató munkatársaival 1998-ban igazolták, hogy depressziós betegek vörösvérsejtjeiben a kontrolokhoz képest alacsonyabb az omega-3 tartalom. Egy másik vizsgálat megerősítette ezt, és azt is igazolták, hogy ez az alacsony omega-3 fogyasztással függ össze. Egy görög vizsgálatban 2002-ben azt találták, hogy a közepesen depressziósok zsírszövetében 34%-al kevesebb omega-3 található, mint az egészségesekében.

Ha a depresszió összefügg az omega-3 hiányos táplálkozással, akkor vajon az omega-3 pótlása antidepresszáns hatású volna?, merült fel a kérdés. Mivel a nem szabadalmaztatható omega-3-ban nincs üzlet, antidepresszív hatásának kutatásában a gyógyszeripar milliárdos antidepresszáns piaca miatt ellenérdekelt, így egyelőre kevés vizsgálat áll rendelkezésünkre, azok viszont meggyőzőek, vallják a terület kutatói. A vizsgálatok szerint az omega-3 csoportba tartózó DHA és EPA közül leginkább az utóbbi hatásos depresszív tünetek kezelésére. A már idézett Andrew L. Stoll és csoportja 1999-ben arról számoltak be, hogy bipoláris betegeknél omega-3 kezelés hatására töredékére csökkent a placebocsoporthoz képest a visszaesések száma, s a nagy kontraszt miatt a vizsgálatot etikai okokból előbb kellett lezárni.

Forrás: Szendi Gábor klinikai szakpszichológus

Share/Save/Bookmark



Kategória: Táplálkozástudomány. Címkék:, , , , , , , .

7 Responses

Stay in touch with the conversation, subscribe to the RSS feed for comments on this post.

  1. algabalga said

    Szia! Ha szeretnéd oldalad látogatottságát növelni, gyere honlapomra.
    Több lehetőség közül is választhatsz.
    Mivel hasonló témájúak az oldalaink szeretném felajánlani társoldal lehetőségemet is. Ebben az esetben honlapom jól látható helyre teszlek ki, de cserébe ugyan ezt kérem

    Honlapom.kri-fu-fa.gportal.hu/

    ingyenes reklám lehetőségek lehetőségek:
    kri-fu-fa.gportal.hu/gindex.php?pg=27501900

    üdvözlettel FloraKri

  2. dannler said

    Kedves Blogtulajdonos!

    Egészséggel kapcsolatos blogunk hasonló témakört dolgoz fel, mint az Öné. MI a higiéniás termékek veszélyes összetevőire hívjuk fel a figyelmet.

    http://www.mi-csapatunk.blog.hu

    Írjon nenkünk, amennyiben bővebb infot szeretne:

    dannlergyorgy@t-email.hu

  3. Érdekes!

  4. Én a fogyasztószerekről Blog-olok:

    fogyasztoszer.blog.hu

  5. dundolka said

    Hát fogyasztószert mesziről el kéne kerülni, Reductilba nemrég halt bele valaki . De amúgy is….egyszerűen nem éri meg tökretenni az egészséget a fogyásért. Párduclány ezt talán nem kéne reklámozni……. nincs mit.Ha valaki kicsit kevesebbet eszik abból nem lehet gond.

  6. Zambori Zita said

    Egyetértek Dundolkával!
    Max zsírégetést elősegítő tea, de ennyi! :) Ahogy ő mondja: nem éri meg!!! Egy jól összeállított étrenddel LEHET FOGYNI. Nem kell kitekerni, összekavarni a dolgokat, egyszerűen csak ésszel enni. ennyi. (Csak zárójelben: a legtöbb ember észrevétlenül e ltud tüntetni 1000 kalóriát úgy h nem is tud róla, és akkor még nem is evett semmit csak nasit, amit amúgy elfelejt megemlíteni ha arról kérdezem,mit szokott enni!!!)

  7. dundolka said

    Ezzel csak eggyet tudok érteni, nem baj ha számolni kell és méricskélni. Két hónap után grammra meg tudom mondani hogy az éetelek amiket enni szoktam mekkora darabban vannak előttem. A kicsit kevesebb elv a jó, de sajnos ha valaki 2000 kcal igénnyel mondjuk visszafogja magát és 2200 kcal eszik attól fogyni nem fog. Felmérni mekkora a kalória igényünk, ez függ a kortól aktivitástól, és a legfontosabb az izomtömegtől.MInél izmosabb valaki alapban annál nagyobb a kalória igény, 1 kg izom 30-50-70 kcal-t igényel……. ( aktivitásól függ ) egy kiló zsir kalória igénye 3-7 kcal, na az a nem mindegy.Egy fogyasztószertől nem lehet újra tanulni a testünket….. békét kell hagyni a vércukrot, megadni minden tápanyagot, mozogni és ez csodáskra képes. Én -43. kg tól válok meg, sem fakir, sem mártir nem vagyok……. ésszel meg lehet oldani.

Néhány html tag-et is használhatsz

(kötelező)

(kötelező, de senki nem láthatja)

vagy trackback-et küldök trackback.

Get Adobe Flash playerPlugin by wpburn.com wordpress themes

a2a_init("page");