A cikk első fele itt olvasható.
1. Spenót
Lehet, hogy a spenót zöld, és néhányunk számára ehetetlen, ám mégis érdemes vele megbarátkozni. Hogy miért? Mert alapvető ásványi anyag tartalma segít megőrizni a szív és az agy egészsgét: a magnézium, a kálium, a lutein, és az antioxidánsok kitűnő forrásai, melyek megakadályozzák az erek elmeszesedését. A vitaminok segítenek nővelni a csont sűrűségét, csökkentik az olyan karcinogén hatásokat melyek prosztata-, és bőrrákot okoznak. Emellett nagy szerepet játszhatnak abban is, hogy gyógyítsák a vastagbélrákot, illetve növelik a pénisz barlangos testjeiben a véráramlást. Popeye tudott valamit
2. Vad Lazac
10 dekagramm lazacban mintegy 2000 milligramm dokozahexaénsav (DHA) és eikozapentaénsav (EPA), vagyis omega-3 zsírsavak találhatók. Ezek az esszenciális olajak felelősek azért, hogy az agy idegsejtjei hatékonyan kommunikáljanak egymással. Az agyunk harmincöt százaléka ezekből a zsírsavakból épül fel, azonban ez az arány az évek múlásával csökkenhet. 2008.-ban egy amerikai tanulmány, melyet a Cincinnati egyetemen végeztek, megállapította, hogy a 65 – 80 évesek között az omega-3 zsírsavak, főként a DHA aránya 22%-al kisebb, mint a 29 – 35 évesek körében. Hasonlóan tehát a csontritkulás megelőzéséhez, az agy „felpörgetését” is idejében, kamasz, és fiatal felnőtt korban kell elkezdeni. Ne tenyésztett, hanem vad lazacot, vad tengeri halat fogyasszunk. A tenyésztett példányok ugyanis nem tartalmaznak annyi ommega-3 at, sőt igen magas bennük, azon zsírsavak aránya segíthetik az olyan gyulladásos folyamatokat, és ezek a szív – érrendszeri megbetegedésekért felelősek.
3. Áfonya
Ez a kis erdei gyümölcs az antioxidánsok koncentrált forrása. Hatékonyan segít megelőzni ezért a rákot és a a szívbetegséget. Amellett, hogy gazdag rostokban, magas a C – vitamin tartalma is. Egyes fajtái olyan anyagokat tartalmaznak, mely képesek semlegesíteni olyan szabadgyököket melyek az agyat támadják meg. Amikor csak lehet, fogyasszunk friss áfonyát! Télen áfonyalekvárt is fogyaszthatunk, hiszen flavonoidok, és bizonyos mennyiségben antioxidánsok is megtalálhatók ebben, viszont ez csak töredéke az érett gyümölcsnek.
4. Zöld tea
A zöld teában lévő katechin, bizonyítottan antioxidáns, gyulladáscsökkentő, és rákellenes tulajdonságokkal bír. Kutatások megállapították, hogy napi 2-6 csésze zöld tea nemcsak segít megelőzni a bőrrákot, de nagy valószínűséggel hatékonyan hozzájárul annak visszafordításához. A zöld tea segít semlegesíteni a nap káros hatásait; és fogyasztásával a bőrégés gyógyulását is segíthetjük. Más tanulmányok azt mutatják, hogy a zöld teát infúzióban adagolva egy másik antioxidáns, nevezetesen az epigallokatekin gallát (EGCG) jó tulajdonságait használhatjuk ki: biztosítja a szív-és érrendszer egészségét és csökkenti a legtöbb rák kialakulásának kockázatát
5. Étcsokoládé
Flavonoidokat, tartalmaz, mely természetes alkotója a kakaónak, javítja a véráramlást az agyban, így segít a kognitív (vagyis megismerő) funkció erősítésében. Emellett a fekete csokoládé tartalmaz még egy úgynevezett procyanidint és tannint is, mely megőrzi az artériák rugalmasságát, és normalizálja a vérnyomást. Egy tanulmány, mely a Journal of Nutrition- ben jelent meg, arról számol be, hogy azok a nők akik magas kakaótartalmú forró csokit, vagy kakaót fogyasztottak ellenállóbbak lettek az ultraibolya sugárzások ellen, és simább lett a bőrünk mint a kontrollcsoportban szereplő nőknek, akik nem fogyasztottak ilyesmit. Még fogyókúrában is megengedhet mindenki magának 3 dekát naponta ebből a nyalánkságból.
6. Sárgarépa
Szerintem a sárgarépa a narancssárga csoda: javítja a látást, és segíti az idegsejtek axonjain az ingerületáramlást. Megvédi a bőrt attól hogy felső sejtjei túlságosan elszaporodjanak. Ennek köszönhetően kevesebb elhalt hámsejt jelenik meg a bőrön, így könnyebben ki tud ürülni a faggyú a felszínére, nem tömődnek el a pórusok. Magas karotinoid, tartalma csökkenti sokféle rák kockázatát, valamint jó hatású lehet asztmában és rheumatoid arthritisben, mivel megzabolázza azokat a gyulladásos folyamatokat, melyek ezekben a betegségben jellemzően jelen vannak.
7. Vörösbor
A vörösborban lévő resveratrol, mely egy természetes vegyület, csökkenti az LDL, azaz a „rossz koleszterin” szintjét, a HDL, vagyis a védő koleszterin szintjét pedig megemeli. Megakadályozza a vérrögképződést, tehát a vörösbor valóban életmentő lehet. A legfrissebb klinikai vizsgálatok és tudományos kutatások arra utalnak, hogy napi 2 pohár minőségi vörösbor megakadályozza több krónikus betegség kialakulását. Fontos azonban a mértékletesség: napi két pohárnál (4-5 dl) több fogyasztása már nem indokolt. Egy tanulmány szerint, melyet 6000 ember bevonásával végeztek, azok emberek, akik naponta 2-3 pohár alkoholos italt fogyasztottak, 97%al nagyobb valószínűséggel érték meg a 85. születésnapjukat, mint akik többet, vagy egyáltalán nem fogyasztottak. A minőségi vörösborok gazdag forrásai a flavonoidoknak, és az antioxidánsoknak, ezek védik az erek belső (intima) rétegét az elridegedéstől, és a meszesedéstől; így a borkedvelők kisebb valószínűséggel halnak meg szív-és érrendszeri betegségekben a japán kutatók szerint.
8. Olívaolaj
Az extra szűz (hidegen sajtolt) olívaolaj gazdag egyszeresen telítetlen zsírsavészterekben, fitoszterint, és lecitint is tartalmaz nyomokban. Kitűnő forrása az F-vitaminoknak, melyek a sejthártya építőanyagai, valamint fontos hormonszerű anyagok alapanyagai. A zsírsavak és a polifenolok csökkentik a gyulladásos folyamatokat a sejtekben és ízületekben, erős antioxidáns tulajdonságuknak köszönhetően. A Nature című folyóiratban megjelent tanulmány tanulsága szerint gyulladáscsökkentő tulajdonságuk olyan eredményes, mint egyes nem szteroid gyulladásátló gyógyszereké mint pl. az Advil, mely ibuprofént tartalmaz. Ezt a hatást akkor fejti ki, ha hosszabb időn át, kb. 2 evőkanállal elfogyasztunk belőle naponta. Extém magas olivaolaj fogyasztás rákkeltő lehet, ezért csak ésszerű keretek között építsük be az étrendünkbe. Fontos még tudni, hogy az olívaolajat tilos hevíteni. Igaz egzotikus ízt kölcsönözhet az ételeknek, de zsírsavösszetétele nagyban megváltozik, így nem használhatjuk ki előnyös tulajdonságait sem. Emellett magas hőmérsékleten és/vagy sokáig, többször hevítve rákkeltő; nagyobb mértékben, mit a napraforgóolaj.
9. Póréhagyma
Kutatások bizonyítják, hogy a póréhagyma hozzájárul a kiegyensúlyozott szexuális élethez, és csökkenti a prosztatarák kockázatát. Fontos, hogy ne csak a fehér, de a zöld részét is felhasználjuk, adjuk levesekhez, salátákhoz, főzelékekhez, amilyen gyakran csak lehetséges. Hasonlóan rokonakihoz (fokhagyma, vöröshagyma) a póréhagyma is gazdag tiaminban, riboflavinban, kalciumban káliumban, magas a folsav, és a B-vitamin tartalma. Vizsgálatok kimutatták, hogy csökkenti az artéria-károsító aminosav, a homocisztein szintjét a vérben.
10. Gyömbér
Jellegzetes ízét és illatát az illóolaj (bizabolén), a gingerolok és a shogaolok adják. A gingerol rákellenes tulajdonsággal bír. Emellett a növény étvágyjavító, hányinger csillapító és vírusölő tulajdonsága miatt is kedvelt. Gyulladáscsökkentő ,és csillapítja a nyálkahártyák irritációját. Forrázata jó lehet megfázás, hörghurut esetén. Javítja az emésztést, és megszünteti az enyhe gyomorrontást, puffadást. Szélhajtó hatású.
0 Responses
Stay in touch with the conversation, subscribe to the RSS feed for comments on this post.